10 Gode råd til hvordan du starter dit event firma


Foto: Unsplash.com


Har du en mission om at blive den næste helt store entreprenør i eventbranchen? Vi har her samlet 10 gode råd til dig, der har en drøm at starte dit eget event firma. 

  1. Hvad er mit koncept
    Det er nemt for alle at sige, at man bare gerne vil lave events. Derfor anbefaler vi dig først og fremmest at få styr på dit koncept og tage fat i idé og konceptudvikling. Hvad vil du gerne med dit eventfirma og hvilke events vil du som eventfirma gerne tilbyde. Få styr på dit koncept, da det aldrig er sjovt at fremstå helt grøn på markedet. 

  2. Hvem er min målgruppe
    Når man er ny på markedet, er det altid godt at få styr på ens målgruppe. Hvem er det du prøver at sælge dine events til? Og hvem vil gerne have skal tage brug af din service? 
    For at finde din målgruppe, kan du desværre ikke bare stikke fingeren i jorden og håbe på det bedste, men bliver nødt til at gøre brug af dygtiggørende analyser og metoder. 

  3. Hvordan rammer jeg min målgruppe
    For at komme ud til din målgruppe, bliver du nødt til få en vis forståelse for markedsføring. Der findes mange forskellige måder at gøre brug af markedsføring, og derfor bliver du nødt til at finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig og hvordan du bedst fanger deres opmærksomhed.
     
  4. Hvordan ser branchen ud og hvem er mine konkurrenter?
    Eventbranchen er stor og vi anbefaler dig, at du får styr på dit branchekendskab. 
    Her er mange former for konkurrenter, store som små. Vi anbefaler dig at få overblik over alle dine konkurrenter og finde ud af, hvad det er, der gør dem til direkte konkurrenter for dig.  

  5. Hvordan skiller jeg mig ud fra mine konkurrenter?
    Når man er ny i branchen er det essentielt at få styr på, hvad dine konkurrenter har at tilbyde. Herfra er det nemmere finde ud af, hvad du kan gøre for at skille dig ud fra mængden. Hvis du kan skille dig ud fra mængden, øger du din chancer for succes. 

  6. Hvordan prissætter jeg mig korrekt?
    Når du først har fået styr på dit koncept, konkurrenter og branchen kan du begynde at overveje hvor du gerne vil ligge prismæssigt. Det er essentielt at kunne prissætte sin service korrekt, for hvis du sætter dine priser for høje er der ikke nogen, der vil købe din service. Hvis du derimod sætter dine priser for lavt, kan det have en effekt på din troværdighed. 
    Overvej det nøje! 

  7. Hvordan finder jeg de rigtige samarbejdspartnere?
    Du undrer dig sikker over, hvor du skal finde pengene til at starte dit eget eventfirma. Det er jo ikke alle, der har en børneopsparing, der siger spar to. Her kan det være en god i idé at overveje om man skal have nogle samarbejdspartnere, som både kan hjælpe dig økonomisk og strategisk. Derudover har du sikkert også hørt om termerne fundraising og sponsorere… Dette kan være faktorer, der også kan hjælpe dig økonomisk og strategisk. 

  8. Hvad er økonomi?
    Få styr på den der økonomi! ALLE burde vide hvor vigtigt det er at have styr på sin økonomi. Ingen vil have unødvendige økonomiske overraskelser.  

  9. Afprøv! 
    Sørg for at have prøvet din service af, inden du begynder at sælge ud af den. 
    Vi anbefaler at du finder prøvekaniner i dit netværk, til at afprøve dit koncept på, før du begynder at tage din service ud på det rigtige marked. Det er sjovere at få kritik i person af ens nære, frem for fremmede på nettet. 

  10. Evaluer
    Vi anbefaler altid at kigge tilbage på den service du har udrettet. Der vil ofte være ting, du kan gøre bedre i starten og det altid bedst at løse udfordringerne hurtigst muligt. Det bliver sjovere og sjovere, når der er rigtig godt styr på tingene. 

Vi håber, disse råd kan være med til at give dig et bedre overblik over, hvilke ting du skal have i mente, når du vil starte eget eventfirma. Vi anbefaler at tage et dybere kig ned i emnerne, så du kan få et bedre overblik over hvad det kræver. Derudover anbefaler vi også, at du tager Innovative Event Management kurset, da du her får mulighed for at blive undervist i emnerne ovenfor. Derudover får du muligheden for at sprede dit netværk indenfor eventbranchen.