Interview med Maj-Britt Reibke Thorsen, Online Marketing Specialist

Foto: Privat

Maj-Britt er online marketing specialist med fingrene godt nede i maskinrummet. Hun har derudover altid brændt for events og er gang på gang kommet tilbage til industrien. Dette ses blandt andet i rollen som Citychef, hvor hun har stået for musikfestivaler med 10 scener, julemandens ankomst, kulturaftener og meget mere. Maj-Britt er nu formand for en ny Aarhus baseret kunstnerforening ‘Tricksters Inc’. Udover at være formand, bestrider hun også jobtitler som manager, eventmanager og marketing manager for både samme forening og det Aarhusianske kult show “The Tarantino Twist Show” og har flere iværksætter projekter i støbeskeen inden for event og kulturbranchen.

Hvordan kom du ind i eventbranchen?

Det var egentlig lidt tilfældigt at jeg virkelig kom i gang. Jeg søgte et job som citychef og fik det. Events sniger sig desuden lidt over i Marketing nogle gange så events såsom konferencer, messedeltagelse og lignende sneg sig ind over årene.

Hvor længe har du været interesseret i at arbejde med events?

Altid. Eller.. Jeg har altid haft en interesse og en vis flair for det. Som barn var jeg den der fandt på nye lege, dekorerede et værelse til at være et cirkustelt, et skur til at være en fortælling i et eventyr osv. Jeg har altid været den der har holdt fester og gjort meget ud af det, været den der ved firmaer endte med at arrangere firmafester og stod med projektledelse for messedeltagelse såsom ved Excel i London. 

Et godt spørgsmål i forlængelse af dette er hvorfor. Jeg elsker at jeg kan bruge min kreativitet, livlige fantasi og skæve måde at se verden på kombineret med at organisere, projektlede og planlægge. Events drejer sig desuden om mennesker og mennesker er jo interessante. Det handler om at få dem til at føle sig velkommen, at blive transporteret til en anden verden, at glemme lidt om alt andet i noget tid. For at kunne dette skal der tænkes noget psykologi ind og en overvejelse omkring hvordan man skal designe et rum, en plads, et venue for at få folk til at snakke med hinanden, føle sig trygge og få mest ud af oplevelsen. Det at se glade mennesker der går fra et event betyder alt.

Har der været nogle udfordringer, som har gjort dig klogere på hvor du vil hen?

Ja. At sikre at der er nok funding til at sætte et event i søen, for mange firmaer ved ikke helt hvor meget det kan koste. Man tror ofte at man selv kan alt og dermed spare eller få pengene til at række, men når man står i silende regn alene og sætter et telt op eller regnede med hjælp fra frivillige der alligevel ikke kommer, er det let at gå ned. Jeg har også lært, at jeg helst vil have mit eget firma eller være chef. Simpelthen fordi der let kan være for mange kokke. Jeg stoler på at jeg selv har styr på tingene og jeg har visioner der let kan blive kvalt hvis for mange er inde over projektet. Men på samme tid at være god til at uddelegere opgaver.

Hvem inspirerer dig til at være en del af denne branche?

Venner og familie.

Har du nogle råd til andre der gerne vil ind i eventbranchen?

Just do it. Men det er vigtigt at være godt forberedt og organiseret. Har man ikke alle egenskaber og erfaring er det ok at bringe folk ind der har disse. For man har ansvaret for andre menneskers oplevelse og det skulle gerne være gode oplevelser, uden at man selv knækker nakken.