fbpx

Markus Dahl Pedersen fra Byhaven Pumpehuset: »Hvis dine medarbejdere er glade, vil glæden automatisk blive ført videre til dine gæster«

Foto: Markus Dahl Pedersen //  Lea Charbonnier
Tekst: Sofie Vitalis

Pumpehusets Byhave er et af Københavns hyggeligste spillesteder og venues. I Byhaven afvikles tonsvis af forskelligartede, udendørs events under de kulørte lamper i den charmerende købehavner-gård. Her kan man opleve alt fra Politikens uddeling af I Byen-prisen, koncerter med både etablerede- og vækstlagsartister, forfriskende drinks fra baren og seafood fra den populære fiskerestaurant Hooked, som netop har åbnet en afdeling i Byhaven. Stedet er en slags oase i byen, hvor man kan finde et tiltrængt frirum, opleve skøn kultur og altid komme ind med gratis entré. Fra maj til september hvert år åbner Byhaven portene op for gæster og skaber nogle af sommerens absolut fedeste events – det er et must at svinge forbi, hvis du er i hovedstaden på en solrig dag.

En af de mest essentielle drivkræfter bag Byhavens events er Markus Dahl Pedersen, som er bestyrer af Byhaven. Vi er nysgerrige på, hvordan han er endt lige hér i eventbranchen, og hvad hans rolle i Byhaven helt præcist indebærer. Læs med i interviewet herunder, hvor du kan lære meget mere om Markus’ karriere.

Hvad er din rolle i Byhaven? 

Jeg er bestyrer af Byhaven. Det vil sige, at jeg normalt booker programmet (bortset fra i år, hvor min kollega Katrine Harder har stået for hele programlægningen), er den personaleansvarlige og er barchefen.

Hvad har været afgørende for dig, for at bryde igennem i eventbranchen? 

Der har været forskellige faktorer, men mit bud vil være en hel del hårdt arbejde og en smule held. Jeg lærte chefen for Pumpehuset at kende via et praktikforløb hos et fest-og eventkollektiv der hedder OHOI!, hvor jeg var i praktikforløb under min uddannelse som Service Økonom. OHOI! laver events såsom Bas Under Buen, RAW og andre basrelaterede vanvidsfester.

Hvad er det vigtigste at kunne i arbejdet som bestyrer af Byhaven? 

Uha, det er et svært spørgsmål, da jeg skal have en finger med i spillet på en masse forskellige områder. Jeg vil dog mene, at dét at have en glad og tilfreds personalegruppe ligger højt på listen. Hvis dine medarbejdere er glade, vil glæden automatisk blive ført videre til dine gæster. Derefter er det vigtigt at dine gæster føler sig taget godt af; det kan være i alle parametre af gæsteoplevelsen (atmosfæren, faciliteterne, kundeservicen, musikken, med mere). Og så er der alt der handler om ansvar, sikkerhed og alt i den dur. Sikkerhed er nok noget af det allervigtigste. Men hvis forarbejdet er gjort korrekt, så er det heldigvis ikke det mest tidskrævende aspekt at have med at gøre.

Hvilke udfordringer har du mødt i dit arbejde og hvordan har du håndteret dem? 

Man møder dagligt udfordringer. Det er dog ikke alle der er lige store. Jeg vil dog mene, at hvis tilgangen så vidt muligt er at være forstående og løsningsorienteret, kan de fleste udfordringer løses ganske udramatisk. Og det er uanset om det gælder udfordringer med personale, leverandører, kollegaer, samarbejdspartnere, gæster eller andet.

Har du gang i nogle projekter, som du synes er særligt spændende for tiden? 

Nej, ikke umiddelbart. Byhaven er dog altid et spændende projekt. Man har mulighed for at ændre, og forny ting hvert år, før vi åbner op til en ny sæson. Derfor er der ofte en form for projekttilgang til det meste af arbejdet med Byhaven, og det gør at det aldrig rigtigt er den samme skabelon man kører efter.

Har du nogle gode råd til andre som ønsker at bryde igennem i branchen? 

Det er bare at blive ved med at arbejde hårdt. Prøv at få indblik i de forskellige arbejdsområder, og stillinger der er, ved blandt andet at søge praktikpladser hos diverse eventarrangører og lignende. Hvis man først får foden indenfor, så er det bare om at suge til sig af erfaringer fra andre og en selv, og forhåbentlig via dét danne sig nogle gode relationer.

// Udgivet den 18. maj 2021