De nye eventformer: publikumskontakt ved livestream

Foto: Lydmor // Liv Rossander & Kamil Dzienlinski
Tekst: Jakob Thisted

Vi stiller skarpt på alternative former for events, der er opstået som følge af den globale pandemi. Med fokus på den danske sanger og artist Lydmor, dykker vi ned i både fordele og ulemper ved såkaldte “corona-koncerter” og livestreams. Læs med, og bliv klogere på, hvordan man kan forme sit event i utraditionelle formater.

Lydmor skaber events i private hjem

Lydmor er en dansk artist, der har benyttet sig af en række innovative metoder for at komme sit publikum nær. Hun har spillet til en af Mathæus Bechs coronakoncerter, som var et af de første livestreamformater der opstod i Danmark. Lydmor har også en anden alternativ metode til at opretholde forbindelse til sine fans. Hun har tidligere taget på en turné, som hun kaldte Trust Tour, der fungerede ved at hun skrev til sine følgere på sociale medier, og opfordrede til, at man kunne ansøge om at holde en Lydmor-koncert i eget hjem. De økonomiske aspekter i forbindelse med turnéen var således, at entréen var gratis. Til gengæld skulle man tilbyde en seng, Lydmor kunne sove i. Konceptet Trust Tour er ikke nyt for Lydmor, da det er et koncept hun har benyttet sig af flere gange i sit kreative virke. Udover at tilbyde sengeplads var det også et krav, at “spillestedet” betalte hendes transport. Det er en spændende måde at vedligeholde en tæt forbindelse til sine lyttere og en koncertform, der har været upåvirket af regeringens krav til forsamlingsstørrelse. 

Livestream som kreativt værktøj

En anden måde hvorpå Lydmor vedligeholdt forbindelsen til sit publikum var ved at livestreame sin arbejdsproces med sangskrivning. Hun benyttede sig af Facebooks mulighed for livestream, hvorpå det var muligt for hendes seere at give inputs til den kreative proces. Hun lavede løbende en del af disse, og en af serierne af streams omhandlede tilblivelsen af sangen “Gadget Song”. Derudover lavede hun også en serie af livestreams, hvor man kunne følge med i hendes tanker mens hun skriver musik og dermed lære hende bedre at kende. Både tilblivelsen af “Gadget Song” og serien af livestreams “Isolation Survival” består af flere afsnit, der er spredt over en længere tidsperiode, og de er stadig tilgængelige på Lydmors Facebookside.

Den nye publikumskontakt

Det er vist efterhånden ikke nogen hemmelighed, at livebranchen i øjeblikket styrtbløder som følge af COVID-19 og diverse restriktioner verden over. 

Adskillige festivaler, koncerter og andre større arrangementer er aflyst, hvilket har skabt et økonomisk tomrum for blandt andet musikere og arrangører. Vi har nok alle et lille håb om at der afholdes festival til sommer, men fordi det er endnu usikkert om det bliver forsvarligt at samles, kan det være en god idé, at tænke ud af boksen og prøve nye innovative løsninger af. Det har vi allerede set flere eksempler på verden over. 

Især livestream-konceptet er blomstret op, og set i mange forskellige afskygninger siden smittespredningen for alvor tog fat – både i et minimalistisk format sendt live direkte hjemme fra stuen, og i mere professionelt opsatte rammer med fuldt band og professionel lyd. Der er en række parametre der er værd at overveje, i forbindelse med at udnytte denne nye måde at interagere med sit publikum på. Det er et demokratisk format, forstået på den måde, at alle med en smartphone i princippet vil kunne benytte sig af denne kommunikationsform. Men der er også rig mulighed for at gøre meget ud af, og bruge mange ressourcer på, at forhøje kvaliteten af både indhold og lyd. Det er dog relevant at skrive sig bag øret, at folk kan lytte på mange forskellige måder og man derfor ikke kan garantere for lydkvalitet på samme måde ,som man kan med et professionelt PA-anlæg til en traditionel koncert. Det er altså vigtigt at overveje, hvor meget energi man vil bruge på hi-fi lyd.

Et eksempel på et alternativ til live stream-koncerterne, er de Drive In-koncerter, som kunne opleves forskellige steder i Danmark i maj og juni måned. Her kunne man fra sin bil opleve koncerter med blandt andre Peter Sommer, Mads Langer og Phlake, der optrådte fra en større scene, mens lyden derfra strømmede ud af højtalerne fra bilerne. Dette gjorde det muligt for artister at optræde for en relativt stor mængde mennesker, hvilket ellers ikke havde været muligt, hvis ikke folk sad grupperet i egne biler. Nogle af disse Drive In-koncerter blev derudover også livestreamet på diverse platforme.

Det er værd at eksperimentere med nye eventformer


Den helt åbenlyse forskel mellem traditionel livekoncert og et livestream, er den interaktion og relation der er mellem optrædende og publikum. I den traditionelle koncertform befinder artisten sig på scenen, og publikum på tilskuerpladserne, en distance der begrænser muligheden for tovejskommunikation. Artisterne kan tale til publikum, og stille retoriske spørgsmål, men kun i meget begrænset omfang kan publikum indgå i reel samtale eller kommunikation med artisten under koncerten. Kommunikationen mellem artisterne og deres publikum foregår i stedet i situationer omkring koncerten, fx efter koncerten eller ved merchandise-bordet, afhængig af koncertens størrelse og artisternes eget engagement. Til gengæld kommunikeres der naturligt i form af klapsalver, tilråb osv. under koncerten, og denne umiddelbare respons er en stor del af selve oplevelsens natur både for musikerne og publikum, og et element som ikke er til stede i digitale koncertformater. 

Der er også en voksende trend omkring at afholde livestreamede koncert mod betaling. Her betaler publikum for at se med, og det kombineres i nogle tilfælde med salg af merchandise.

Kun fantasien sætter grænser

Jeg tror ikke, at vi i fremtiden vil benytte os af livestreamede koncerter til at erstatte den traditionelle koncertform, men jeg er sikker på at der er nogle elementer fra denne nye måde at interagere med publikum på, der kan være et godt værktøj til at udvide og styrke kontakten med sine fans. Livestreamede koncerter vil aldrig kunne erstatte den ægte vare, men der er en idéel mulighed for at viderebringe de nye innovative kommunikationsmetoder, vi har set blomstre frem. Hvad end det er som eventarrangør der vil tilbyde et nyt format, en artist der vil nærmere sit publikum eller en manager der kan arrangere det, så er Lydmors alternative publikumskontakt under pandemien inspirerende og nytænkende – måske lignende events også har en plads i det musikalske samfund, når vi igen må mødes om kulturen.

// Udgivet den 4. marts 2021