Q&A med Project Manager Simone Skogen Lassen & Senior Press and Event Advisor Kristina Sindberg fra Have Kommunikation – Del 1

Eventbranchen er en bred størrelse, med mange forskellige arbejdsområder. Vi har talt med Projektleder, Simone Skogen Lassen, og Senior Press and Event Advisor, Kristina Sindberg, fra Have Kommunikation og spurgt ind til deres erfaringer med eventbranchen, samt hvilke gode råd de kan give videre til andre, der drømmer om at arbejde med events. Læs her første del af interviewet, og få svar på hvad man skal være opmærksom på, når man skal planlægge et event.

Simone er 28 år og startede hos Have Kommunikation for 5 år siden, først som praktikant i forbindelse med sin uddannelse og senere som projektleder og presserådgiver. Simone leder primært PR-kampagner for spillefilm og TV-programmer, hvilket indebærer pressehåndtering samt afvikling af diverse pressemøder og presseevents på blandt andet gallapremiere samt live shows som X-Factor. Simone har en uddannelsesmæssig baggrund inden for kommunikation og IT fra Københavns Universitet. Senere har Simone suppleret med en uddannelse inden for film- og medievidenskab med fokus på PR og event management, som hun studerede i USA.

Kristina er 38 år og har i mange år været ansat ved Have Kommunikation. Hendes arbejde består primært i at rådgive indenfor event- og presse på store begivenheder. Derudover arbejder Kristina også med planlægning, konceptudvikling samt afvikling af awardshows som blandt andet Bodilprisen, Tine Bryld Prisen og Lauritz Prisen. Kristina har læst kommunikation og virksomhedsstudier på Roskilde Universitet, hvor hun ligeledes fik erfaringer i at arbejde projektbaseret.

Hvad er det vigtigste, når man skal planlægge et event?

Vi startede med at spørge Kristina, hvad hun mener er det vigtigste, når man skal planlægge et event og her var svaret tydeligt:

“Jeg tror at det vigtigste, også qua at vi kommer med en kommunikationsbaggrund, er at finde ud af, hvad eventet skal kommunikere. Hvad er det eventet skal give modtageren. Det vi er meget opmærksomme omkring, er de mennesker som deltager i eventet, og som oplever det, og som er til stede i salen eller på pladsen. En anden ting er alle dem som ikke deltager, men som også skal kunne lægge mærke til eventet. Eventet skal have en målsætning eller en vision om at gøre en forskel eller sætte en dagsorden. Så man kan sige at, jeg tror at det vigtigste ved planlægningen er, at man gør sig helt klart, hvad det er man gerne vil opnå ved eventet. På en eller anden måde skal man finde ud af hvilken vision, og hvilke budskaber man har.”

Vi spurgte ligeledes Simone, hvad hun mener er det vigtigste i forbindelse med planlægningen:

“Så er det også enormt vigtig, at man finder ud af meget tidligt i forløbet, hvad den røde tråd skal være. Et godt event har elementer som spiller sammen på en ordentlig måde og som gør, at publikum forstår de forskellige elementer i showet, festivalen eller hvad man nu har foran sig. Man kan ligge en masse ting ind i, lad os sige et awardshow, men hvis der ikke er en rød tråd, så vil modtageren ikke forstå budskabet. Så det er enormt vigtigt, at man i hvert lille element eller brik der skal sammen med eventet, kan se sammenhængen.”

Kristina tilføjede:

“Hvorfor er tingene med, hvorfor skal de her optræde, hvorfor passer det ind i den røde tråd. Man skal jo tage folk i hånden, ellers så taber man dem undervejs. Hvis de ikke føler sig taget i hånden eller er med på præmissen, så taber man dem.”

Drømmer du om at skabe events med klare budskaber og en gennemgående rød tråd? – Læs mere om Innovative Event Management og følg med på bloggen for anden del af interviewet.

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming