fbpx

Interview med udviklings- og kommunikationschef på Heartland, Janne Villadsen: Heartland Festival er i virkeligheden en blanding mellem en kulturbegivenhed og en super fed havefest.


Foto: Maja Flink


Vi har taget os en snak med Janne Villadsen, der som udviklings- og kommunikationschef på Heartland er en af nøglepersonerne bag den spirende festival. Hun giver dermed et unikt indblik i, hvilket drive og hvilken vision, der er lagt for dagen i udformningen og processen bag festivalen, og løfter samtidigt sløret for strategien bag jagten på drømmen: at skabe den bedste kulturbegivenhed der, samtidigt med at underholde, kommenterer på vores samtid.

Heartland Festival som den “nye dreng i klassen”


Der er en gedigen omgang kultur på menuen, når det danske renæssanceslot Egeskov slår dørene op til festival. Siden 2016 har slotsparken dannet ramme om den midtfynske Heartland Festival, der må siges at være et frisk pust i et ellers allerede tætpakket festivallandskab. Heartland henvender sig i høj grad til et samfundsnysgerrigt og intellektuelt publikum, når de brander sig på kombinationen af levende samtaler, store madoplevelser, samtidskunst i historiske rammer og et anerkendt internationalt musikprogram. Med en tredobling af besøgende på blot to år er antallet af festivalgængere nu vokset til 18.000, der alle ønsker at gå på opdagelse i krydsfeltet af samtidstendenser. Slotsparken danner rammen om et lille kulturmekka, hvor der ifølge Janne er rig mulighed for at udvide sin horisont og lade sig inspirere:

”Heartland er et lille magisk land, der samler det bedste af alt det, som gør os til hele mennesker. Det samler kultur i form af musik, kunst, samtaler og mad. Vi prøver at lave et sted, som ikke bare handler om at man skal drikke sig en ordentlig brandert på. Det handler om at lave et sted, hvor det er rigtig sjovt at lære noget og blive klogere på den verden, man er i, samtidigt med at man kan nyde nogle unikke og smukke omgivelser, høre god musik og have det sjovt med sine venner.”

”Vi prøver på ikke at lægge os ind i slipstrømmen af musikfestivaler, men at være noget helt nyt, som der ikke er nogle andre der er.”


Det pibler frem med forskellige musik- og kulturfestivaler, der trives i bedste velgående som et resultat af danskernes sultne nysgerrighed på kultur og samfund. Men hvor de fleste festivaler former sig efter ét bestemt hovedfokus, som eksempelvis musik, mad eller litteratur, er visionen for Heartland i stedet at rumme flere forskellige afarter af kultur:

“Heartland er en kulturbegivenhed, der stiller sig lige vigtigt på alle fire ben. Det er ikke en musikfestival. Men det er heller ikke en talk-festival. Vi er meget optagede af, at vi skal prøve at lave noget som ikke er nogle andre steder. Man har været meget fokuseret på, når man laver kulturoplevelser, at det skal være inden for én genre. Men der er jo ikke nogle mennesker, der kun går op i musik. Vi spiser alle sammen mad. Vi lever også i den verden, vi er i.”

Heartland videreudvikler dermed den étbenede festival til at favne de fire grene musik, kunst, mad og talks, der alle er lige vigtige for festivalens udformning. Festivalens levende samtaler tager pulsen på nutiden og diskuterer fremtiden, mens mad-sekvenserne retter fokus mod bæredygtighed og brugen af de lokale råvarer. Hvor musikscenen er spækket med nationale såvel som internationale navne, har man også mulighed for at gå på opdagelse i samtidskunst i historiske rammer, eller svinge forbi en af de mange yogatimer, der giver benzin til både krop og sind. Der er ingen tvivl om, at Heartland er i berøring med mange forskellige kulturgrene, og ifølge Janne er det netop hér, den midtfynske festival kan bidrage til at udfylde en manglende brik i et ellers ret fyldt festivallandskab: ”Heartland skal udfylde et hul til de mennesker, som gerne vil have det hyggeligt og sjovt, samtidigt med at de bliver klogere, inspirerede og stimulerede på alle mulige punkter.” Med Heartland sker der på mange måder en nyfortolkning af den gængse forståelse af festivalen.

For Janne er det netop i kombinationen af de fire ben, at Heartland flytter sig fra at være en festival til at være en kulturbegivenhed. Ved at pege på, hvad der rører sig i både kultur og samfund, kan festivalen bruges som et kompas til at navigere i vores samtid – samtidigt med at man er garanteret en underholdningsværdi.

Selvom man måske skulle tro, at festivalen er udsprunget fra et enkelt område, hvorudfra de andre genrer har forgrenet sig, understreger Janne, at de fire ben altid har været en lige stor del af festivalen:

”Fra starten har der været bookere og programchefer på hver af de fire ben. Det har aldrig været sådan, at man lavede noget med højre hånd, og så lavede man noget andet med venstre. Derfor har vi også brugt lige meget energi på at programsætte de fire punkter. Når man laver sådan noget her, må man lære folk at opfinde lidt en ny kultur. Det er jo også helheden, vi gerne vil sælge Heartland på, og ikke bare et enkelt navn, i håbet om at alting er lige vigtigt.”

Fra festival til kulturbegivenhed og folkelig havefest


Selvom termen ”festival” endnu ligger indlejret i navnet på begivenheden, forsøger Heartland på mange måder at vriste sig fri heraf: ”Vi lancerer inden længe, at det skal hedde Heartland uden ”Festival”. Festival var ligesom noget, vi brugte i starten for at prøve at sætte en term på, hvad Heartland også er,” forklarer Janne. Termen kommer dog til at virke hæmmende for vores opfattelse af Heartland, da idéen om en festival ofte er tilknyttet nogle fastlåste, forudbestemte forestillinger.

Janne vælger derfor i stedet at beskrive Heartland som en kulturbegivenhed, der kan benyttes i kombination med nutidens mange andre udbud af kulturelle begivenheder:

”Det vi prøver at lægge os i, er et sted som ikke rigtig er de andre steder. Halvdelen af de, som kommer på Heartland, går ikke på andre festivaler. De bruger det mere som en kulturbegivenhed. Der er måske mange, der bruger flere forskellige kulturbegivenheder om året. Det kunne være, man også gik til CPH:DOX, eller at man har været til Aarhus Festuge, Jazzfestival eller Golden Days. Man har måske været på museum også, eller Louisiana Literature. Og så kommer man også på Heartland. Så vi prøver på ikke kun at lægge os ind i slipstrømmen af musikfestivaler, men at være noget helt nyt, som der ikke er nogle andre, der er.”

Selv beskriver Janne det som en ”virkelig fed havefest”, der med sine mange forskellige kulturevents forsøger at favne et bredspektret publikum:

”Det, som jeg synes er virkelig smukt med Heartland, er, at det samler virkelig mange mennesker, unge som gamle. Vi er ikke kun ”smadder og unge mennesker” eller ”slotskoncerter og gamle mennesker”. Vi er vores egen, og vi prøver at ramme og rumme alt fra den verden, vi lever i. På godt og ondt.”

Om fremtiden og drømmevisioner


Selvom Heartland-projektet allerede nu har fået luft under vingerne, og både stormer frem i antallet af besøgende og hiver store navne hjem til de forskellige kultursektioner, har festivalen stadig store visioner for fremtiden. For Janne baseres fremtidsvisionerne netop på tanken om at kunne specialisere sig i at levere et unikt og kurateret program for de kulturnysgerrige:

”Vi har en ambition, vision og et håb om at blive et af de steder i hele verden, som er allerbedst til at vise og lære noget om den tid, vi lever i. Jeg tror, at en af de vigtigste ting for os, det er at vi hele tiden har et kurateret program. Det vil sige, at meget af det, som man oplever på Heartland, skulle man helst ikke kunne opleve andre steder. Vi går efter noget, der er unikt på en unik location. Det er håbet, at vi kan blive endnu bedre til det.”

Heartland er udsprunget af den idylliske slotsmuld og er dermed dybt forankret i omgivelserne i og omkring Egeskov, hvilket lægger en naturlig dæmper på festivalens mulighed for at ekspandere. Alligevel udelukker Janne ikke, at Heartland har potentiale til, på den ene eller anden måde, at vokse:

“Heartland bliver måske en smule større i antal personer, der er på festivalen, men fordi vi er, hvor vi er, kan vi aldrig blive en kæmpe stor festival. Det kan godt være, der kommer flere Heartland’er rundt om i verden. Det er nu ikke noget vi ved med sikkerhed, men en drøm. Men der vil altid være en Heartland på Egeskov Slot, for det er der, det er født ud fra, og omgivelserne er så vigtige for vores platform.”

Ud over at levere en solid omgang underholdning har Janne og teamet et håb om, at de samtidigt kan være med til at udvide de mange festivalgængeres horisont. Ved at have en finger placeret på samfundspulsen håber hun på, at den midtfynske kulturbegivenhed kan bidrage til en form for dannelse:

“Vores ambition er, at vi skal blive endnu bedre til at være spot on på, hvad det er for nogle ting, der rører sig inden for bæredygtighed, inden for samtaler omkring hvem vi er, og hvor vi skal hen, inden for teknologi og forskning, inden for mad og vin, inden for samtidskunst, inden for kommenterende musik. Alting skal ligesom have en grund for, at det skal være der. Vi skal ikke bare lægge os op af, at det hele skal være underholdende. Der er også noget smukt i at kunne være med til at danne det publikum, der kommer ned hos os. Vi er ikke bange for at sige, ”Hey du kan godt komme og lære noget ved at være hos os” og ikke bare blive underholdt. Det kan man faktisk godt gøre samtidigt.”

Lige siden de første spadestik blev taget, har Heartland været på en konstant udviklingsrejse. Selvom baglandet stadig er i fuld gang med diverse udviklingsprojekter, er drømmevisionen for festivalen, ifølge Janne, inden for rækkevidde: “Måske vi om fem år er ved at have bevæget os derhen, hvor vi gerne vil være. Og så skal vi bare blive endnu bedre til at lave det, som vi gør rigtig godt.”

Du har mulighed for at opleve Heartlands magiske og kulturspækkede univers, når festivalen løber af stablen den 30. maj – 2. juni 2019.