fbpx

ROSKILDE FESTIVAL: Kunsten har altid været et supplement til musikken

Roskilde Festival er et brand, der vækker genkendelse hos de fleste. Festivalen som havde sine spæde start i 1971 har udviklet sig til et verdenskendt brand. Og det kræver en nøje planlægning, at få hele festivalen til at hænge sammen, så alt er klart til den dag hvor de glade festivalgæster indtager dyrskuepladsen.
Vi har talt med Signe Brink Wehl, som er head of arts på Roskilde Festival, om hvad det kræver at planlægge kunstprogrammet til nordens største festival.

 

Signe er ansvarlig for kunstprogrammet og hele Roskilde Festivals kunst indsats. Roskilde Festival forstår kunst i en bred forstand, hvilket betyder at kunstprogrammet spænder over alt fra det spirende vækstlag til de store internationale kunstnere.

 

”Vi øver os hele tiden på at lave nye og unikke ting, som aldrig er set før, og som skubber lidt til publikum. Vi laver ting, som har holdning, og som udfordrer, pirrer og sætter rammen omkring en god debat”

 

 

Kunsten skaber et socialt fællesskab

Planlægningen af kunstprogrammet til Roskilde Festival, går i gang ca. halvandet år før selve festivalen afholdes. Når programmet sammensættes er det vigtigt, at størstedelen af elementerne, er noget som publikum kan deltage i. De bedste projekter er ofte dem, hvor gæsterne bliver invitereret til at være med, og dem der er samlende, og som gør noget særligt for fællesskabet, fortæller Signe.

Roskilde Festival har en helt særlig identitet, og hele festivalens DNA er vokset ud af et 70’er miljø med modstandstider, kvindekamp og ungdomsoprør. Det har haft betydning for hele festivalens ånd, og det betyder også, at der skal gøres et helt bestemt arbejde, for at programmet passer ind i Roskilde Festivals samlede identitet. Hvert år arbejdes der med et tema, som fungerer som en fællesnævner for hele kunstprogrammet – lige nu arbejdes der med begrebet lighed, hvor der derfor sættes fokus på ulighed i samfundet.  

“Det gør også, at vi helt indbygget har en kritisk refleksion omkring verden. Det er vigtigt for os, at det er debatskabende, det vi laver.”

De kunstnere, der udvælges og bliver en del af programmet er nogen, der søger grænser og har noget på hjertet. Det samme gør sig gældende ved musikprogrammet, hvor identiteten betyder at musikken også præsenterer en bred skare af genre og repræsenterer mange forskellige artister fra hele verden.

“Jeg tror det ligger lidt i vores DNA, at vi altid har et udfordrende og kritisk blik på tingene – og derudover det sociale”.

Udover et stort musik- og kunstprogram er en stor del af Roskilde Festival også hele campingoplevelsen, som har stor betydning for det sociale aspekt. Hele festival konceptet er meget socialt, hvor det handler om, at man bor sammen i længere tid, og derfor skal kunstprogrammet gerne bidrage til fællesskabsrammen, som er noget helt særligt. Der bliver sat fokus på, at der skal være sammenhæng og en række fællesnævnere, og derfor har Signe og resten af holdet bag kunstscenen, altid tanke på fællesskabet, og hvordan man kan facilitere det sociale.

Noget for enhver smag

Kunstprogrammet henvender sig til det brede publikum. Den typiske festivalgæst på Roskilde, er personer i de tidlige 20’ere, som ofte har været på festival et par gange før, og som især kommer for fællesskabsoplevelsen. Faktisk tiltrækker kunstprogrammet ikke kun denne type gæst, men også de mere kunstinteresserede gæster, bruger festivalen til at opleve tidens mest aktuelle kunstinstallationer.

Tiltrods for dette, forsøger kunstprogrammet at være bredt og alsidigt, så der er noget for enhver smag. Til de yngre gæster, som typisk søger oplevelser som de aktivt kan deltage i, arbejdes der med at der er nogle kunstinstallationer, som de kan blive inviteret ind i. De gæster som er en del af kunstmiljøet, og som kommer specifikt for kunsten, oplever den kvalitet som kunstprogrammet er af. De sætter pris på den høje kvalitet, og derfor er det vigtigt, at det er et kvalitetsbevidst program der sammensættes.

“Vores program skal have en vis tyngde, og kvalitet. Men vi går også op i, at præsentere noget nybrud og noget vækstlag. Vi giver en platform til at dem, der stadig går og øver sig, som så kan komme ud og realisere projekter og skabe noget, der er til en helt særlig ramme”.

Som Signe fortæller, giver kunstprogrammet plads til at spirende talenter, og studerende fra akademierne og arkitektskolen, får mulighed for at blive en del af kunstscenen på den store festival. Disse projekter er ofte spændende, fordi det er kunstnere, som er dedikerede, og som tager sig tid til at reflektere over deres kunst. Det giver programmet nuancer, at der er noget fra hele spektret, både det spirende, men også noget fra de erfarne kunstnere.

Du påvirkes indirekte af kunsten

Kunst har altid været en del af Roskilde Festival, som supplement til musikken, hvor skøre happenings og overraskende indslag har været afholdt mellem koncerterne. I de sidste 5-10 år, har man dog for alvor skærpet ind, og udarbejdet et konkret kunstprogram, hvor samtidskunsten er en vigtig del af programmet, som præsenteres for publikum.

“Det er ikke kun dekorationer og en flot festival vi laver – Vi involverer nogle kreative kræfter, og arbejder på det der giver stof til eftertanke” 

Selve kunstprogrammet dækker over et bredt felt, som på engelsk kaldes for ‘arts’. Det er derfor alt fra oplæsninger, debatter, performances, arkitekt installationer, graffiti kunst og street art. Alle disse elementer kan være med til at sætte perspektiv på den verden vi lever i, og præsenterer den på forskellige måder. Det er med til at sætte en god ramme om den oplevelse som Roskilde Festival, gerne vil give deres gæster.

Det brede kunstfelt, giver muligheder for at tænke kreativt og ud af boksen, og forventningen fra publikums side, at der sker noget anderledes og spændende.

“Man kan få lov til at agere lidt anderledes end man ellers gør indenfor museets hvide vægge. Vi har ikke rigtigt noget, man ikke må røre eller interagere med”.

Publikum er ikke alle nogen der er vant til at gå på museer, og det er ikke altid de er klar over, at de vælger at opleve kunst. “Det er meget fint hvis de ikke ved, at de vælger at opleve kunst, og når de får en fed oplevelse, får de måske lyst til at opsøge kunst i deres hverdag”.

Det er derfor ikke altafgørende for Signe og hendes team, at gæsterne får en oplevelse, som de er klar over var en kunstoplevelse. Kunsten er det rette redskab, og især samtidskunsten kan noget særligt i forhold til at få folk til at reflektere kritisk og give dem æstetiske oplevelser.

Der har været mange spændende projekter gennem årene, men der er især et projekt, som har gjort indtryk på Signe.

“Der var i virkeligheden to projekter, hvor det ene var med en amerikansk kunstnergrupper, som hedder The Yes Men, og det andet var med SuperFlex”.

The Yes Men gjorde stort indtryk på mange mennesker, da de lavede en fake kampagne, som omhandlede overvågning. Det skabte stor debat blandt publikum, og det hele ledte op til en debat med Edward Snowden, som blev livestreamet. Der var omkring 5000 publikummer, som så det og de var virkelig rørt. “Jeg var personligt glad og stolt over, at vi havde planlagt og gjort det. Jeg var også meget overrasket over hvor mange der kom og hvor mange der var engageret i dagsordenen – det var ret rørende.”

I det samme år havde SuperFlex lavet nogle kopier af japanske high-end modebutikker, hvilket også gjorde indtryk på Signe: “Det var nogle shelters hvor vores pantsamlere kunne komme ind og have det virkelig rart.”

Shelterne fungerede som VIP rum for pantsamlerne, hvor de kunne få lidt mad og kaffe. Begge disse projekter var socialt engagerede projekter, men hvor man brugte den kunstneriske metode til at sætte fokus på nogle problemstillinger. Det skabte en forbindelse mellem festivalgæsterne og projekterne.

Hvad med næste år, er der noget vi skal glæde os til?

“Jeg kan ikke løfte sløret endnu, men der er nogle virkelig gode ting i støbeskeen, som I skal glæde jer rigtig meget til.”

“Det er godt at vide at publikum lægger mærke til det vi laver, og at de kommer tilbage for det, også selvom de ikke helt kan beskrive hvad det er” 

I begyndelsen af det nye år begynder Roskilde Festival så småt at offentliggøre, hvad vi har i vente til næste år – Du kan følge med på facebook lige her og desuden på Roskilde Festivals egen hjemmeside her

Skrevet af Nicoline Juhl Gyrming