Hvordan skiller du dig ud i eventbranchen?

Der blomstrer nye spændende oplevelser op hver dag og events er blevet en stor del af mange virksomhedernes målsætning. Det giver gode muligheder for dig der drømmer om at arbejde professionelt med events, men det sætter store krav til dig som eventmager. Når eventbranchen udvides, betyder det også at der kommer flere eventmagere på markedet og derfor er det vigtigt at du ved hvordan du skiller dig ud.
Hvis du er den, der altid kommer med de kreative idéer, kan det være en god idé at tilegne sig viden om hvordan du sælger din idé og hvordan den eksekveres. Vi har samlet en række gode råd, som kan hjælpe dig på vej:

Træk på tværfagligheden

Mange der arbejder med events, kommer med en anden baggrund og kan derfor trække på en tværfaglighed, som kan være en styrke når man arbejder med events.
Er man en del af et event team, vil man som regel ikke være bundet af én arbejdsopgave og ofte vil du både komme til at stifte bekendtskab med markedsføringsstrategier, budgettering og idéudvikling.
Det kan derfor være en stor fordel at trække på sin tværfaglighed også selvom du måske ikke tænker at din baggrund kan bruges i event sammenhæng. Der vil næsten med garanti, være elementer som kan være en fordel i løbet af udviklingen eller eksekveringen af et event.

Vær kreativ

Eventbranchen ånder af kreativitet. Men i en branche, hvor der hver dag kommer nye events til, er det vigtigt at man hele tiden udforsker nye innovative tilgange. Det er derfor en fordel at tilegne sig værktøjer til at udvikle sine kreative tankeprocesser, som kan bidrage til udviklingen af dit event, men som også kan være en fordel at trække på i forhold til andre dele af processen, fx i din markedsføringsstrategi.
Brug din kreativitet til at kombinere og krydse eksisterende ideer med hinanden, for at finde frem til nye innovative løsninger. Måske kan du finde inspiration fra tidligere events?

Bliv skarp på markedsføringen

Brugen af de sociale medier har gjort det lettere og billigere end nogensinde at markedsføre sit event. Det betyder desværre også at din målgruppe hver dag bombarderes med nye budskaber og salgstricks. Det sætter store krav til dig, om at skabe kreative og innovative markedsføringsstrategier, som sikrer at dit event bliver set. Hvilken platform passer til dit event? Skal markedsføringen kun foregå Facebook, eller måske er LinkedIn mere passende i forhold til dem I vil nå? Og netop målgruppen er en vigtig faktor i forhold til din markedsføring. Hvem er det egentlig eventet er for? Bliv derfor skarp på din markedsføring og hvem eventet egentlig henvender sig til.

Vær ikke bange for at smøge ærmerne op

En god eventmager, er en der ikke er bange for at smøge ærmerne op og hjælpe til når der skal bæres ølkasser, sættes scene op og hænges plakater op. En af de største styrker ved en eventmager, er en der ved hvad det vil sige at bygge et event op fra bunden. Ved at være en del af hele processen, fra idé til eksekvering, har du også en fordel når du fx skal udarbejde en projektplan, da du vil have kendskab til tidsperspektivet for diverse opgaver og omfanget af dem.

 

Vil du gerne styrke dine evner så du kan bidrage med en tværfaglige profil i eventbranchen? Læs med her.