fbpx

Trailerpark-stifter giver råd til kommende eventmagere

Foto: Helena Lundquist

Kvinden bag ArtRebels og Trailerpark Festival giver her et indblik i, hvad der skal til for at lave et eventkoncept, der holder.

Carla Cammilla Hjort har fået kærligheden til musik, store produktioner og kreative miljøer ind fra barnsben. Det startede på morens danseskole på Vesterbrogade, hvor hun som 3-årig snørede danseskoene for første gang. Siden er der løbet meget vand gennem kreativitetsstrømmen. Carla har rejst jorden rundt, undervist i meditation, performet fire dance og sat trance-fester på benene i New York. Lavet kortfilm, været DJ og butiksejer. I 2007 startede hun ArtRebels, et community for kunstnere og kreative.

”Jeg havde gået og tænkt på, hvad jeg kunne gøre med alle de kreative talenter, som jeg var omringet af, og som inspirerede mig meget. Mange havde det til fælles, at det var svært at leve af det kreative talent,” fortæller Carla. ”Det havde jeg egentlig altid haft flair for – at omsætte mit talent til levevej – så måske jeg kunne lave en model, som kunne hjælpe andre.”Det blev udgangspunktet for ArtRebels, og samme sommer så Trailerpark Festival dagens lys.

”Min gode ven Jacob Moesgaard spurgte mig, om vi ikke skulle holde en fest på Madeleines Madteater. Hans far ejede det, og vi kunne låne det gratis hele sommeren. Men da jeg kom ud og så det her venue, foreslog jeg, at vi lavede en festival i stedet,” fortæller Carla. ”Så den første Trailerpark Festival blev lavet på seks uger. Jeg boede i en campingvogn i Nordhavn på det tidspunkt, og havde tit tænkt på, at det kunne være fedt at få nogle kunsterne ud og dekorere de her campingvogne og containere, som folk boede i. Det var et vildt hyggeligt univers, sådan lidt mini Christiania, og det kunne blive helt magisk, hvis de fik noget dekoration. Så det var ud fra de tanker, at temaet for festivalen blev ’trailerpark’, for så kunne jeg købe de gamle campingvogne og få gjort noget ved det.”

Der var omkring 2000 mennesker igennem på de tre dage festivalen varede – på trods af, at det var en regnfuld weekend. Der er sket meget siden da. Trailerpark har nu omkring 10.000 besøgende på de tre dage, og kan i år fejre 10 års jubilæum. Men hvordan får man egentlig sat gang i et festivalkoncept, der holder?

Der er forskellige ting, der er vigtige af forskellige årsager. For det første skal man finde ud af, hvordan den økonomiske model skal hænge sammen. Det er ret svært med en festival, fordi det er en meget skrøbelig forretning. Jeg var også meget bevidst om, at jeg ikke ville gå på kompromis med at have bannere og reklamer på festivalen, så jeg skulle finde ud af, hvordan jeg kunne sælge sponsorater, der ikke handlede om bannere. Det var ellers dét, man gjorde dengang. Der var ikke nogen, der lavede oplevelsesbaserede sponsorater, hvor man tænker på nye måder i forhold til at arbejde med brands, og hvordan vi kan skabe værdi for hinanden. Så hele den bølge, har vi på en eller anden måde været med til at starte. Men ja, få styr på økonomien, for ellers har du ingen festival.

En anden ting, som er super vigtig, er, at man får sat et rigtig godt produktionshold. Det har jeg prioriteret meget højt – at have et godt, velfungerende og passioneret hold. Vi kalder os en familie i dag, vi er blevet et sammentømret produktionshold.

Man skal også have bygget et frivillig-system op, som gør, at man kan få tingene til at løbe rundt. Og så er det super vigtigt, at man har en idé om, hvilken profil, man vil have; hvad er det festivalen skal være og hvad er det, den skal give publikum. Hvordan er det kreative format, og hvordan skal det univers og koncept bygges op?

Lige præcis det med profilen er ret interessant. Der er jo sindssygt mange festivaler i Danmark, i forhold til, hvor lille et land, vi er. Hvordan placerer I jer i forhold til andre festivaler?

Det skal jeg måske egentlig ikke helt være dommer over, men sådan som jeg selv oplever det, og ud fra den feedback, vi får, så har vi for det første været gode til at lave en spændende musikprofil og til at forudsige nogle af dem, der bliver store i morgen. For det andet, har vi skabt et univers, hvor vi har kunsten med. Vi har gjort virkelig meget ud af at skabe et unikt rum, som folk værdsætter at være i. Og så har der altid været en enormt god stemning på Trailerpark, den er kendt for at være et sted, hvor man kan tage hen og hygge sig og have en rigtig god fest. Der er meget kærlighed i luften, og det tror jeg gør det unikt, og at det er derfor, vi har faste fans, der gerne vil være der hvert år.

Nu har I 10 års jubilæum, og jeg går ud fra, at der er sket ret meget fra første udgave til nu. Gør I noget specielt for at forny jer?

Sidste år tog vi et nyt koncept ind, Trailerpark I/O, hvor der er fokus på teknologi og de mere digitaliserede musik- og kunstoplevelser. Det havde egentlig været i tankerne i et par år, men vi har ikke haft tid og ressourcer til at folde det ud før sidste år. Vi arbejder videre med det i år og er ved at få sammensat et rigtig stærkt og spændende program. Men ellers har det mere handlet om at blive bedre. Trailerpark har ikke været vores fuldtidsjob, men mere et passionsprojekt, der fylder meget, og det er efterhånden blevet et helårs produktionsapparat, som ligger bag alt andet, vi laver hos ArtRebels. Men fordi det har været et ’sideprojekt’, har det sat nogle naturlige begrænsninger for, hvor meget, vi har kunne udvikle det. Vi besluttede på et tidligt tidspunkt, at det ikke handlede om at blive større, men om at blive bedre. Så vi har forfinet hele produktionsprocessen og gjort rigtig meget ud af at blive bedre som et hold. Vi har lagt meget vægt på vores musik- og kunstprofil og prøver at udfordre os selv lidt hvert år til at gøre det bedre end året før. Så der har helt klart være mere fokus på udviklingen af kvaliteten frem for kvantiteten.

Fem råd til kommende eventmagere

1. Du skal virkelig ville det. Det er benhårdt, og der er rigtig meget konkurrence.
2. Hvis du ikke har lavet events i før, så start i det små. Få noget erfaring med at sætte produktioner på benene, og få styr på økonomien, så du ikke bare går i luften med noget kæmpe stort og ender med at få brændt nallerne.
3. Find dit hold. Det er noget, jeg tror rigtig meget på. Sæt et godt hold og tag godt hånd om det.
4. Find nogle mentorer, der laver events, som du godt selv kan lide. Folk som har erfaring indenfor branchen, som du kan spørge til råds i opstartsfasen, og som kan hjælpe dig med at slå fast om du er på rette vej.
5. Få lagt fast, hvad dit event skal kunne: Hvilken kreativ profil vil du skabe, og hvad gør dit event unikt?

Interviewet er skrevet af bandsoftomorrow.dk i april 2016.

Vil du have viden og værktøjerne til at lave succesfulde events i fremtiden? Så læs mere om det karrierefremmende forløb, Innovative Event Management her