Tidligere pressechef på Distortion: Lav et event, fordi du synes, du kan bidrage med noget

Foto: Rasmus Nautrup Jensen

De fleste kender nok Distortion som et virvar af mennesker, der fejrer hinanden og ikke mindst gaden og byen. Det startede som en kollektiv opvarmning i gaderne før nattens club fester, men er nu blevet en af årets største fester i sig selv. Vi har talt med Mathilde Friese, som er tidligere presse -og kommunikationschef for Distortion, om eventmaking og Distortions udvikling.

Mathilde Friese, tidl. presse- og kommunikationschef på Distortion

Mathilde Friese, tidl. presse- og kommunikationschef på Distortion

Hvad er ‘det gode event’?

”Et godt event skal både være publikumsvenligt og have kant. Det handler altid om at finde balancen; du skal kunne tiltrække dit publikum, samtidig med, at du udfordrer dem på indhold og genre” fortæller Mathilde og fortsætter: “Alle kan lave et event, men det er ikke alle, der formår at lave et event, der rykker ved noget, præsenterer noget nyt, piller lidt ved folks fordomme og forudindtagelser”.

Distortion er blevet Danmarks største gadefest og tiltrækker for hvert år der går endnu flere festeglade mennesker, som hylder fællesskab og kærlighed i de københavnske gader til lyden af livemusik og DJs. Da Distortion startede i 1998, var det en warm up før mørket faldt på og festerne på klubberne startede. Efterhånden er eventet, som nævnt ovenfor, blevet så stort, at dét i sig selv udgør nattens fest. Og hvad der startede som en fejring af nattelivet, voksede organisk, til lige så meget at være fejring af gaden og København som urbant rum, som Mathilde fortæller.

Hvor starter man?

Hvordan får man så stablet et kæmpe event som Distortion på benene? Mathilde fortæller, at budgettet til at starte med var på 0 kroner. ”Det hele var vennetjenester, og vores direktør, Thomas Fleurquin, der bare sad og arrangerede lidt rundt omkring. Men efterhånden som det voksede i størrelse, blev der jo også en del udgifter forbundet med at holde det. Der var aldrig en klar plan for finansiering eller en 5-års strategi – det hele er bare vokset, og så har vi fulgt med, så godt vi kunne. Det er først i de sidste par år, at der er kommet ro på organisationen, besøgstallet et stabiliseret, og at vi faktisk er kommet ud af festivalen med overskud. Indtjeningen ligger nu i billetsalg til vores klubarrangementer, gadearmbånd, sponsorer og støtte fra blandt andre Københavns Kommune.”

Man kan ikke lade være med at tænke over, hvordan noget kan vokse i størrelse med den hastighed som Distortion har gjort. Mathilde forklarer Distortions popularitet som værende publikums fortjeneste. ”Distortion voksede ud af, hvad publikum gerne ville. Der sad ikke politikere eller fine kulturentreprenører og klemte et format ned over hovedet på publikum. Distortion er skabt af, at der helt tydeligt bare var helt vildt mange, der gerne ville feste på gaden. Så var det dét vi gjorde.

Oftest skal events markedsføres i lang tid, før de bliver afviklet, så man sikrer en interesse og et publikum. Distortion har ikke som sådan erfaring med branding og Mathilde fortæller da også, at branding faktisk aldrig har været et ord, som er blevet brugt på kontoret. I stedet har de den simple strategi ”at være totalt ærlige. Vi har aldrig kørt med avancerede marketingsstrategier. Det er første gang i år (2015), at vi har udarbejdet en kommunikationsstrategi, og prøvet at definere vores målgrupper. Vi siger det bare, som det er; nu har vi booket ham her, vi glæder os til det her, det her var noget lort, vi har købt en kæmpe lazer osv. Vi har jo et stærkt event, så vores opgave er bare at få formidlet, hvad det er vi laver, og hvad man kan opleve.”

Udfordringen med events

Selv med et kæmpe event som Distortion kan der være udfordringer. Mathilde identificerer økonomi, som den største udfordring i eventbranchen. ”Det er en svær branche at tjene penge på. Folk er kræsne. De forventer musik og kulturelle arrangementer af meget høje standarder, men er samtidig ikke specielt villige til at give særligt mange penge for billetter. Så det er konstant et ræs, hvor man må finde en stor del af finansieringen andre steder.”

Vi spurgte Mathilde om Distortion havde erfaring med crowdfunding som en alternativ måde for finansiering. Til det svarede hun, at de ikke havde erfaring med crowdfunding i dets vanlige forstand, hvor man bruger diverse crowdfundingsites på internettet. Dog nævnte hun deres gadearmbånd, som er et frivilligt støttearmbånd, som deltagerne kan købe. ”Det giver ikke adgang til noget – det er en good will for dem, der deltager til de gratis gadefester, så det hænger bedre sammen med udgifterne til rengøring, sikkerhed etc.” Som Mathilde også selv siger, kan gadearmbåndet godt ses som en form for crowdfunding, hvor man bidrager til Distortions velgående, når man køber et armbånd. På den måde er man altså med til at finansiere gadefestens fortsættelse.

Opbyg et godt netværk

Vi spurgte Mathilde indtil hendes egne eventoplevelser og hvad det mest innovative event, som hun selv havde oplevet var. ”Burning Man [ørkenfestival, der finder sted i Nevadas Black Rock ørken hvor festivalgæsterne selv bygger en by, red.] er meget, meget spændende. Henry’s Dream (Københavnsk performancefestival) var også utroligt spændende. De tænkte eventet som en helhedsoplevelse. Det var desværre ikke holdbart økonomisk – det ville jeg ellers gerne have set udvikle sig.
Og så, i al beskedenhed, afholdt vi en klassisk koncert i år (2015), under torsdagens gadefest, i Enghaveparken. Det var jeg stolt af; at præsentere klassisk musik i helt nye rammer gratis, at vise et ungt publikum den klassiske verden, og vise dem der hører klassisk, hvordan det også kan se ud, at en elektronisk smadderfest, lige pludselig kommer op med sådan noget – det kan jeg godt lide. Det er det med at skubbe lidt til folk. Udfordre lidt og få forskellige verdener til at blande sig.”

Til sidst gav Mathilde nogle gode råd til dem, som drømmer om at planlægge større events som for eksempel gadefester a la Distortion og Mejlgade for Mangfoldighed. ”Vær realistisk. Det er et kæmpe, kæmpe arbejde at arrangere større events – det skal man være klar over. Så er det vigtigt at få opbygget et stærkt netværk af unge projektledere og frivillige. Behandl dem godt – hold nogle fester for dem, sørg for, at de føler sig som en del af projektet, og giv dem ansvar – så får du en helt uvurderlig arbejdskraft tilbage. Vær sød mod dine samarbejdspartnere, lev op til dine aftaler og vær ærlig overfor dem – det samme gælder de artister, du får med ind over dit event. Og så skal du være klar over, hvad du vil med dit event.

“Lad være med at starte noget op, bare fordi du gerne vil holde en stor fest og være smart i en fart. Start et event, fordi du synes, du kan bidrage med noget.”


Note: Mathilde stoppede som presse- og kommunikationschef i 2015 og sidder nu som Creative Development Project manager hos Lindholdt & Ringhof. 

Vil du vide mere om Distortion? Læs mere på www.cphdistortion.dk
Vil du være med til at udvikle unikke events og sætte barren for eventbranchen i Danmark? Læs mere på www.innovativeevent.dk