03 mar 5 råd til kommende Event Managers
I knap 10 år har vi arbejdet med alle facetter af både store og små events, lige fra idé til udførelse og alt det der ligger imellem. Ja, der er et utal af elementer man skal have styr på fra ideen opstår til projektet udføres. Derfor faldt det os helt naturligt at skabe uddannelsen Innovative Event Management, som har hjulpet mere end 300 event managers i både danmark og sverige, til en fremtid i eventbranchen. I den forbindelse har vi samlet 5 stærke råd til kommende event managers.
Glem alt om det, hvis…
…du ikke er villig til at ligge hårdt arbejde i projektet. Det kræver en enorm arbejdsindsats at bide sig fast i eventbranchen, da konkurrencen er benhård. Arbejdsmoralen skal være på plads, så kommer resultaterne også.
Netværk, og ja så netværk igen (we kid you not)
Du kommer ikke udenom et stærkt netværk. Det er afgørende for at du lander jobbet og opgaverne, at du har etableret et unikt netværk af personer i branchen og på vej ind i den. Men hvordan skaber man så netværket? Det gør du selvfølgelig ved at møde branchen helt tæt på (én til én), hvilket netop er en af de primære årsager til at vi skabte Innovative Event Management. Det er nemlig tæt på umuligt at opstøve branchen selv og lande møder, uden at have den rigtige indgangsvinkel. Derfor har vi gjort afstanden kortere til branchen.
Start i det små og lav en stærk plan
Man kan hurtigt tage munden for fuld, når man bliver begejstret over sine egne geniale påfund. Det kan dog være en springfarlig cocktail, som hurtigt kan resultere i et kuldsejlet projekt. Dræb dine darlings og udarbejd en holdbar projektplan. (du kan læse mere om projektledelse i eventbranchen i vores forløbsbeskrivelse her)
Hvor blev folk af?
Du har nok prøvet det (og hvis ikke, så kommer du til det), nemlig en af de dummeste begynderfejl man kan lave. Du har ikke udarbejdet en holdbar markedsføringsplan, der sælger ideen og konceptet godt nok. Som Event Manager er du som oftest ansvarlig for hele processen omkring konceptet, lige fra ide til afvikling. Derfor er det afgørende, at du har en stærk forståelse af, hvordan du sælger din idé til andre. Udarbejd derfor en solid marketingplan der tager højde for alt fra segmentering til storytelling.
Hov, skulle vi tjene penge på det?
Det er ikke alle events der partout skal tjene penge. Men det giver en god mavefornemmelse at vide, at folk er villige til at betale for ens event. For så må det jo være af en hvis værdi. Lige meget hvad, så skal du have styr på businessplanen, dvs. den grundlæggende forretningsmodel for eventet. Hvad tjener vi penge på, hvordan gør vi det, og holder det? Når du får den gode idé, så er næste skridt at udarbejde en solid forretningsmodel og plan. (få styr på hvordan du laver en gennemarbejdet forretningsplan)