Rikke Øxner: “Vi skal tage folk ind, give dem chancer, være mentor og guide dem.”

I starten af marts blev den norske musikbranche festival By:Larm afholdt for 20. år i træk. Festivalen byder både på ny spændende musik og et interessant konference program, hvor man kan møde musikbranchen i øjenhøjde gennem en række oplæg og debatter. I oplægget: Rikke Øxner – A Splendid Time Is Guaranteed for All, blev vi taget med på en rejse gennem den kreative ildsjæl Rikke Øxners utrolige karriere, som rummer 20 år hos Roskilde Festival som kunstnerisk direktør og nu en titel som direktør for Aarhus Festuge.

Her får du et udpluk af Rikkes samtale med den svenske journalist Per Sinding-Larsen.

Lad os tage den fra starten..

Det hele startede med et frivilligjob på Roskilde Festival, imens Rikke studerede litteraturvidenskab og massekommunikation/massekultur. Hvad hun ikke vidste var, at dette skulle blive begyndelse på en utrolig rejse, hvor hun ville ende i 2017, som direktør på en af Nordeuropas største og mest ansete kunst- og kulturfestivaler, Aarhus Festuge.

I forbindelse med studiet, søgte Rikke en praktikplads, og kort tid før hun skulle starte, blev hun ringet op af Leif Skov, som dengang var leder af Roskilde Festivalen. Det opkald blev startskuddet på en spændende karriere hos Danmarks største musikfestival.

For Leif var der ingen tvivl: Rikke skulle tage over, når han en dag gik af, og der gik kun syv år, så overtog Rikke jobbet som kunstnerisk leder for Roskilde Festivalen.
“Det er vigtigt at man giver folk chancen. Det er fantastisk at få lov til at blive set, når man er ung og får lov at lege og få ansvar,” fortæller Rikke.

At være mentor og lade nye kræfter komme til…

For Rikke har det altid været vigtigt at give plads til de nye talenter for at skabe udvikling i festivalen.

“Vi skal se unge, der gerne vil noget med den her branche. Vi skal se talenter –  ikke bare dem der spiller musik, men også aktørerne bag musikken, og der skal vi, os der har været i branchen, tage folk ind og give dem chancer, være mentor og guide dem. “

For Rikke var det også vigtigt at hun ikke bare fortsatte i hendes forgængers fodspor, men at hun kunne sætte sit eget præg på festivalen: “Når der kommer nye til, vil der automatisk ske ændringer”.

 

Frivillighed – at lade alle få muligheden for at shine

For en organisation som Roskilde Festivalen som har 2-3000 frivillige hele året og 30.000 frivillige i festivaldagene, så er det utrolig vigtigt, at man som organisation plejer relationerne til alle tilknyttede, uanset om de er der hver dag eller kun i festivaldagene.

“Man afstemmer med alle. Jeg hørte engang et radioprogram om at spille på klokkespil. Når du spiller kirkeklokker, så slår du en tone an, og så går der lang tid, før den store klokke ringer, og meget kort tid, før den lille derefter ringer. Der er forskydning i tid. Så nogle gange skal du forskyde den melodi, du vil have, fordi noget tager lang tid og noget går hurtigt. Og for frivillige, så er nogle der er der hver dag og nogle der kommer en gang om måneden. Du skal have et særligt gehør for, hvornår du skal sørge for, at de spiller sammen og kan shine.

“De er ikke bare hænder og fødder, der kommer for at levere en ydelse. De skal komme og skabe den. De er en vigtig ressource, og jeg som leder skal sørge for, at de kan shine eller klinge, når de er klar.”

Når man komme fra Roskilde Festival, hvor frivillighed har en så stor plads, kan det være en smule anderledes at komme til Aarhus Festuge, hvor segmentet er et helt andet.

“Det har været en øjenåbner for mig. Frivillige på Roskilde var alle aldre og især mange unge, som så det som en måde at styrke CV’et på. I Aarhus Festuge er den typiske frivillige 60+ kvinde og har været på festugen i mange år. Og de har super gode til basisting, men ikke alle ønsker forandring.”

Aarhus Festuge blev afholdt første gang i 1965 og har derfor en lang historie bag sig. Et af Rikkes ønsker med jobbet har blandt andet været at øge fokusset på frivillige. Især et øget fokus på at få flere forskellige typer frivillige med på holdet, er en vision for direktøren, som netop mener, at frivillige kan bidrage med meget mere end bare at være hænder og fødder, som frivillige mange steder ender med at blive.

“Det skal være sådan, at begivenheden ikke kommer til at ske, medmindre de her fantastiske dygtige folk – alle aldre, alle køn alle uddannelser – kommer og vil skabe det sammen. Så bliver det rigtig interessant. Jeg synes, vi har et rigtig solidt hold i Aarhus Festuge, men nu hvor jeg er startet med min baggrund fra Roskilde Festival, så tænker jeg, at vi også skal udvikle.”

Og inspirationen fra Roskilde Festivalen kan forhåbentligt bidrage til i stigende grad at gøre Aarhus Festuge til et frivilligt afviklet event, hvor flere kan få chancen for at give deres præg til byfesten.

Ambitionerne for Festugen

Rikke har et indgående kendskab til det at lede en populær kulturorganisation og har stor forståelse for den vanskelige balance, der er, mellem at ville beskytte sit DNA og stolte traditioner og samtidigt holde den kulturelle profil skarp, med udvikling og innovation i fokus. For en festival som Aarhus Festuge, der har 52 år på bagen, er det essentielt at sikre udviklingen. Men hvordan følger man egentlig med?

“Det er klart, at man hele tiden skal arbejde med at finde sit niveau og sin ambition, og det betyder jo også. at det er positivt, hvis man adskiller sig fra sine konkurrenter ved at lave noget, der er særligt. Og det kan man jo gøre på mange måder. Man kan virkelig lave en ‘add on’ ved f.eks. at tilføje andre kunstformer eller oplevelsesformer ind på sin musikfestival. Og jeg tror faktisk også, at når man som publikum har haft sådan en anden oplevelse, så er man endnu mere glad, når man kommer hen til den næste koncert. På den måde tror jeg, at det kan være frugtbart for både musikken, men også for hele oplevelsen.”

Og netop det er en af styrkerne for Aarhus Festuge, som allerede er anerkendt for at have et bredt program, der både tæller rytmisk og klassisk musik, teater, film, ny teknologi, mad, børnekultur, arkitektur og design. Men hvad er Rikkes forventninger til Festugens fremtid?

“Byen er meget åben, og jeg synes, at det jeg kommer med fra min tid på Roskilde, er, at jeg gerne vil have, at byen skal tage ansvaret for festivalen tilbage. Det er ikke mig, der bestemmer, hvad der skal ske med Aarhus Festuge – det skal byen være med til. Det hele skal ikke være co-creation, men jeg vil gerne have, at det skal være en festival, hvor der er plads til alle aldre, alle køn, alle etniciteter, og hvor alle har lyst til at deltage.”

Tilbageblikket…

Nu står Rikke med et nyt spændende job og nye ambitioner for en festival med en lang historie. Hun kan se tilbage på en karriere, hvor hun har været med til at hjælpe Roskilde Festivalen derhen, hvor den er i dag. Men hvad har det bedste været ved rejsen hertil?

“Det er svært at sige.. det jeg er allermest glad ved, det er, at det var et stort privilegium at få lov til at lave Roskilde og at kunne skabe det… Med festivaler som kæmper hele tiden, skaber man faktisk en utopi. Man skaber et samfund, som har sine egne regler og regler, som defineres af de mennesker, der er der – fordi man har lyst til at være sammen. Man hjælper hinanden, og det er meget sådan, jeg oplever festivaler. At man går igennem en slags tunnel, og så står man på den her mark, og så er det ‘all loving’. Man er der for reasons, som er musik, og det betyder så meget. At få lov til, år efter år, at skabe den her kæmpe legeplads for publikum, det har været fantastisk. “

Ligesom med mange andre events, så går alt ikke altid, som man havde forudset. Er der noget hun fortryder?

“Jeg fortryder ikke så meget. Man gjorde sikkert ting af en grund. Du skal eksperimentere, og derfor vil du også lave ting, som er mindre interessant. Men man skal ikke fortryde, at man gav det en chance. Det tænker jeg kun er en del af det: at være risikovillig. Og en gang imellem får man jo tifold igen på sin risiko, fordi det viste sig at være helt fantastisk, og så er det det, der lever videre.”

Efter 20 år på Roskilde festivalen kan Rikke nu læne sig tilbage og deltage på festivalen som gæst. Hvordan besøger hun den store festival?

“Jamen jeg bor ude på campingen. Det har jeg altid gjort. Når vi arbejdede der boede vi flere uger på Roskilde, inden den startede, men de fire musikdage, der flyttede jeg ud i den lejr, som jeg har ligget i siden ’84.

At gå fra kontoret ud til publikum og finde sit telt og lige sige hej til de andre – og så ligge under sin sovepose og høre lyden af camping, hvor det hele summer, og alle bare er så glade, holder fest, trommer, synger og råber; så føler jeg, at nu er det fuldkomment.

Efter jeg ikke laver Roskilde mere, så føler jeg helt, at jeg har fået min festival tilbage. Nu er jeg der ikke længere kun de fire dage, nu er jeg der hele ugen. Og jeg kan godt se, at vores lejr kommer til at ligge helt nede i bunden, for vi løber ikke lige så hurtigt, som de unge. Men det er stadig fantastisk.“

Oplægget blev afholdt på By:Larm i Oslo fredag d. 3/3 på Vulkan Arena.

 

Aarhus Festuge bliver afholdt den 25. august. – 3. September 2017. Her kan du blandt andet opleve XIU XIU ­– THE TWIN PEAKS PROJECT (US) Deerhoof (US) og ATOMIC (NO/SE).
Læs mere her: www.aarhusfestuge.dk

Skrevet af Tine Ewé Jensen

Roskilde Festival afholdes den 24 juni- 1 juli. Her kan du blandt andet opleve Foo Fighters (US), Acade Fire (CA), Trendemøller (DK) og The Weeknd (CA). Læs mere her: www.roskildefestival.dk

 

Drømmer du om at arbejde med festivaler? Læs mere om Innovative Event Management her.