23 mar Thomas Johansson, Live Nation: Vær dedikeret og giv dig 100%
Foto: Marc Femenia
Han har over 50 års erfaring fra musikbranchen og arbejder med koordinereringen og promoveringen af gigantiske koncerter med legender som ABBA, Metallica og Bob Dylan. Mød den svenske Chairman of Live Nation International Music, Thomas Johansson.
Det skulle næsten være mærkeligt, hvis du ikke bare én gang i dit liv, på den ene eller den anden måde, har været i kontakt med virksomheden Live Nation. Højst sandsynligt tæller det meget mere end én gang, for med promoveringen og produktionen af over 20.000 shows årligt for mere end 3.ooo kunstnere, er Live Nation Entertainment verdens førende, når det kommer til live koncerter. Og for lige at få endnu mere perspektiv på, så producerer Live Nation desuden 85 festivaler hvert år (bl.a. Leeds, T In The Park, Way Out West, Copenhell, Lollapalooza og Governors Ball) og driver 196 venues på verdensplan (bl.a. 02 Academy, House of Blues og Royal Arena). Faktisk kan virksomheden, som består af de fire dele: Ticketmaser.com, Live Nation Concerts, Front Line Management Group og Live Nation Network, på deres hjemmeside prale med, at der hvert 20. minut afvikles et Live Nation event et eller andet sted på kloden.
En af nøglepersonerne bag den store Live Nation-succes er svenske Thomas Johansson, som er Chairman (formand) of Live Nation International Music. Johansson har mere end 50 års erfaring fra musikbranchen, og hvis der er én der ved noget om, hvordan det internationale musiklandskab ser ud, så er det ham. Vi har fanget Thomas Johansson til en snak om hans lange karriere, om tidens mest interessante tendenser, og om gode råd til dig, der enten drømmer om at arbejde bag scenen som promotor, eller dig, som ønsker at stå på scenen som den nye store stadionartist.
Jimi Hendrix, The Doors, ABBA og starten på stadionkoncerter
“Det kom på en måde til mig i modsætning til den anden vej rundt,” siger Thomas Johansson med et lille grin, da han svarer på, om det altid var hans drøm at arbejde som musikpromotor.
Johansson tog sine første skridt ind i branchen, da han tilbage i 60’erne var manager for et svensk rockband. Som manager prøver man typisk også kræfter med promovering, hvilket han her fik smag for. Gennem arbejdet med gruppen mødte han nemlig guitarlegenden Jimi Hendrix, som de endte på turné med. Promoveringen, den stod Johansson for, og pludselig tog det fart:
“Jeg promoverede Jimi Hendrix, jeg promoverede The Doors og Janis Joplin i slutningen af 60’erne, og så startede jeg min egen virksomhed i 1969,” mindes han.
Virksomheden, som Johansson grundlagde hed EMA Telstar, inden den i 2008 skiftede navn til Live Nation Sweden som en naturlig følge af, at det tidligere var blevet en del af den amerikanske koncertgigant.
Thomas Johansson har med andre ord efterhånden fået bygget en mindesværdig og imponerende karriere op omkring live scenen, og der er især to begivenheder fra hans karriere, der stikker ud som nogle af de helt store:
“Noget, der skiller sig ud er helt klart, da jeg fik muligheden for at promovere og producere alle ABBAs verdensomspændende shows. Alle shows, de nogensinde spillede. Vi var alle steder og lavede omkring 100 shows. Det er et kært minde. En anden stor ting var da vi afviklede den første stadionkoncert i Norden. Det var The Rolling Stones i 1982 på Ullevi Stadion [Göteborg, red], to aftener med 65.000 gæster hver,” fortæller Johansson, som påpeger, at sidstnævnte især var et stort skridt, fordi det for alvor satte gang i de store stadionkoncerter, som Live Nation nu er hovedeksponenter for.
30 års udvikling og et kig ud i fremtiden
Navne som Jimi Hendrix, Janis Joplin og ABBA er nu skiftet ud med eksempelvis Beyoncé, Depeche Mode, The Weeknd og Drake, når det kommer til de helt store trækplastre i Live Nations koncerttilbud, og meget har helt sikkert ændret sig, siden Rolling Stones lagde vejen forbi Göteborg i 1982. Thomas Johansson har kunne følge udviklingen i koncertlandskabet på klods hånd, og der er især én udvikling på live-fronten, han har lagt særligt mærke til:
“Da jeg startede med de bands, jeg nævnte, var det groft sagt kun unge mennesker, der gik til rockkoncerter. I dag vil jeg sige, at vi har fire generationer: vi har de gamle på 75, som stadig går til rock’n’roll shows. Vi har folk i 50’erne, vi har folk i 30’erne, og vi har folk på 15 år. Så vi har fire generationer til koncerterne nu, hvilket er et meget stort spænd. Og det er en udvikling, jeg synes er ekstremt spændende at følge, og som jeg finder virkelig, virkelig glædelig,” fortæller Johansson og fortsætter:
“Live-musik, eller live-underholdning generelt, har altid været en stor ting, og jeg tror det vil fortsætte sådan. Jeg tror, at vi som mennesker, elsker at samles, vi elsker at gå til forestillinger, vi elsker at se vores helte, og jeg tror, det er dét, det hele kommer ned til. Og så tror jeg mere og mere, at hvad vi gør med musik er meget tæt på, hvad folk vil se, når de for eksempel går til en fodbold- eller ishockeykamp eller til andre store sportevents. Jeg tror de her events er tættere og tættere forbundet, og konkurrencen mellem musik og sport er intens. Den samme person, som vil ind og se en koncert med Metallica tager også ind og ser Sverige og Danmark spille en fodboldkamp i Parken for eksempel. Du vil altid finde, at folk interagerer mellem forskellige events,” forklarer han.
At store sport- og musikevents sagtens kan fusioneres ses måske bedst til afslutningen i den amerikanske fodboldliga, Super Bowl, hvor de allerstørste, musikalske verdensstjerner i en årrække har stået for legendariske halvlegsshows. Selv er Johansson en stor fan af ishockey, og således har han faktisk også haft muligheden for at bringe NHL-hold (NHL står for National Hockey League) til Sverige, Finland og Tjekkiet, hvor de har spillet officielle NHL-kampe. Johansson har imidlertid også et bud på, hvad den næste store ting inden for sport- og musikevents kunne gå hen og blive:
“Jeg tror, at Formel 1 kommer til at være et af de her events, hvor vi i højere og højere grad kommer til at se en interaktion mellem sport og musik.”
Til dig der går med en koncertpromoter i maven…
Selvom arbejdet som koncertarrangør ligesom “fandt” sin naturlige vej hen til Thomas Johansson, uden at han selv decideret opsøgte det, tyder de mere end 50 års erfaring på, at jobbet har været det helt rigtige for Live Nation-formanden. Og det er ikke synderligt svært for Johansson at pege på, hvad det bedste ved jobbet er:
“At høre en god sang og se et fedt act, og så begynde at arbejde med dem tidligt. At have muligheden for at arbejde med en kunstner fra dag et, er en stor ting at opnå. Jeg har været heldig nok til at kunne gøre netop det med bands som U2 og Metallica, siden første gang de optrådte i Skandinavien, og har kunne fortsætte mit arbejde med de her kunstnere hele vejen gennem min karriere.”
Hvis du sidder tilbage nu og tænker, at det her lyder helt fantastisk, og drømmer om at arbejde bag scenetæppet, så er der især én ting, som du ifølge Thomas Johansson skal besidde, og det er nysgerrighed:
“Du skal være nysgerrig på musik, kunst, litteratur, mennesker og generelt politik,” siger Johansson, som desuden har endnu en vigtig pointe til dig, der gerne vil have en fod indenfor i branchen:
“Du skal være realistisk, du skal være villig til at arbejde 24/7, du skal være ekstremt dedikeret til det, du arbejder med, og du skal arbejde med det for de rigtige årsager. Og den rigtige årsag er fordi, du elsker dit arbejde. Det tror jeg gælder for alt. Du skal elske dit arbejde, og hvis du gør det, og er god til det, bliver du belønnet for det. Jeg tror ikke, at der er nogen “skjult agenda”, en magisk stav du kan svinge. Det handler helt grundlæggende om at være dedikeret, være klar til at arbejde døgnet rundt, tro på det, du gør, og så tror jeg, det vil gå fint.”
Drømmer du modsat om at være den næste artist til at headline en Live Nation stadionkoncert, så er der også råd at hente:
“Der er altid et hav at artister, som aldrig når til den store scene. Det kan være fordi de ikke var det rette sted på det rette tidspunkt, ikke havde den rigtige manager, ikke blev spillet på radioen, da de skulle have og så videre. Jeg tror, at bands og artister, der er tro mod dem selv og som faktisk fortsætter sådan vil nå langt. Vi har netop åbnet Royal Arena med Metallica, som tilfældigvis er et af mine yndlingsbands. De er fantastiske, og jeg synes, at de har formået at være ekstremt tro mod dem selv. De har været tro mod deres fans, og de har ikke ændret noget, hvad det angår. Selvfølgelig er de gode performere og har skrevet nogle gode sange, men jeg tror, at en del ligger i, at de ikke har ændret sig, men har været loyale over for dem selv. De fortsatte ad den sti, de startede, og jeg tror, det er en af de helt store succeser ved det band,” forklarer han.
Til sidst er der kun ét spørgmsål, der presser sig på, og det er naturligvis, hvem Johansson ville promovere lige nu, hvis han kunne:
“Der er så mange kunstnere, jeg er oppe at køre over. Vi har netop startet touren med The Weeknd, og han er et godt eksempel på en ny æra af croonere, hvilket jeg synes er fantastisk. Drake er en anden fantastisk artist, så jeg synes, der er så mange gode artister derude, og det er dem, der vil forblive og fortsætte med at tage på turnéer og spille for store publikummer i lang tid. Det viser historien os. Jeg mener: samtidig med, at vi har The Weeknd og Drake på tour, arrangerer vi også koncerter for Bob Dylan, som jeg har arbejdet med siden slut 70’erne. Han er stadig fantastisk i dag i en alder af snart 76 år, og jeg synes det er fantastisk at se, at en mand som ham stadig er igang,” fortæller Johansson endeligt, inden tiden løber ud.
Skrevet af Nikoline Skaarup