27 feb Julie Rylander- Hansen: »Og så er det vigtigt at finde sine spidskomptencer, så man ved, hvad man kan tilbyde en potentiel arbejdsgiver.«
Julie Rylander- Hansen er selvstændig projektleder og arbejder lige nu på forestillingen “Følg familien #sponsoreret”, som kommer til at spille på Zangenbergs Teater til foråret. Julie startede i evenbrancen som frivillig projektleder i en alder af 22 år og har siden arbejdet sig op til at have det ansvar, som hun sidder med nu.
Foto: Privat
Tekst: Sofie Segall
Hvad har for dig været altafgørende ift. at bryde igennem i eventbranchen?
Frivilligt arbejde. Jeg startede allerede som projektleder i 2012, i en alder af kun 22 år. Jeg fik en masse ansvar og øvelse, og ikke mindst et stærkt netværk, der den dag i dag danner grundlag for rigtig mange af projekter og jobs, som kommer min vej. Med det sagt, har jeg igennem årene også været meget spids på efterfølgende, ikke at sige ja til alt frivilligt arbejde, der dumper ned i turbanen, for langt hen ad vejen er mit udgangspunkt at man skal have betaling for sit arbejde og sit ansvar. Men frivilligt arbejde kan være et rigtig godt sted at starte.
Hvad er din rolle som selvstændig projektleder?
Den rolle har mange navne. I mit virke som selvstændig projektleder, er mange af mine projekter “live”. Dette giver selvfølgelig sig selv, da mange af mine projekter er i teaterbranchen, hvor alt er live, kan man sige. Jeg kan være med i processen fra start til slut, både i forhold til scenografi og økonomi, men jeg koncentrer mig mest om de processer i projektet, der omhandler produktion, PR-aktiviteter, event-design og content creation. Jeg tænder rigtig meget på de faser af et projekt, hvor brainstorming og idégenerering er en naturlig del af processen. En af mine store forcer, er at jeg på stående fod, uden forberedelse, kan få rigtig mange idéer, på kort tid. På den måde er jeg meget løsningsorienteret, hvilket jeg tror er en af mine vigtigste egenskaber som projektleder.
Hvad er det vigtigste at kunne i arbejdet som selvstændig projektleder?
For mig er der tre ben i det. At være kreativ, at være løsningsorienteret og at dyrke sit netværk. De tre ting spiller i øvrigt vidunderligt godt sammen, når et projekt skal udarbejdes, koordineres og gennemføres. Der er selvfølgelig også et lag af budgetstyring og økonomi, som er utrolig nødvendigt, men som ikke er det jeg har specialiseret mig i.
Har du gang i nogle projekter, som du synes er særligt spændende fortiden?
Lige nu arbejder jeg med forestillingen “Følg familien #sponsoreret”, der spiller på Zangenbergs Teater i marts/april. Det er en super relevant forestilling, der sætter hele debatten om influencers og (skjult) reklame på spidsen. Det er et virkelig stærkt hold, og jeg tror det bliver både spændende, sjovt, skræmmende og måske lidt provokerende?
Jeg synes i hvert fald, at man skylder sin teenager (og sig selv!) et besøg, så man måske kan få startet en debat derhjemme om, hvad de sociale medier, influencers og reklamer egentlig er for en størrelse, og hvordan vi passer på os selv i den del af den digitale verden.
Har du nogle gode råd til andre som ønsker at bryde igennem i branchen?
Netværk. Netværk. Netværk. Opsøg det uopfordret, blive assistent, lav noget frivilligt arbejde, tag nogle kurser, meld dig ind i en relevant a-kasse (jeg har fx AJKS) eller lav dit eget projekt. Der findes masser af fonde og forskellige puljer til kultur og kunst, hvor man kan søge om funding til sit projekt. Også selvom det måske kun er en gang, det bliver afholdt. Og så er det vigtigt at finde sine spidskomptencer, så man ved, hvad man kan tilbyde en potentiel arbejdsgiver.