30 jan Benjamin Faurholt- Andersen: ”Work hard and be nice to people”. Det synes jeg er et meget godt mantra – og det er vel rimelig universelt.
Foto: Privat
Tekst: Sofie Segall
Benjamin Faurholt- Andersen har i den grad gjort det muligt for sig selv. Til dagligt arbejder han som Presse- og Kommunikationsansvarlig og Senior Projektleder hos et af danmarks ledende musikselskaber, disco:wax, og søsterselskaberne No3 og Oneseven Music. Benjamin er ikke kommet sovende til sin stilling, men har tværtimod smurt ærmerne op og arbejdet hårdt.
Hvad har for dig været altafgørende ift. at bryde igennem i eventbranchen?
Min vej til eventbranchen har jo været gennem min karriere i musikbranchen. Så jeg føler faktisk ikke, at jeg er en integreret del af eventbranchen. Jo, jeg er jo med til at afvikle events, hvor jeg har ansvaret for nogle optrædende artister, men jeg ser ikke mig selv som event-ekspert. Det er der andre, der er meget bedre til end mig.
Jeg er uddannet i Kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og den uddannelse gav mig muligheden for at gennemgå to praktikforløb af seks måneders varighed. Praktisk arbejde er guld værd i mine øjne. Der lærer du alt det mellem linjerne – og det er lige så vigtigt som det teoretiske.
I 2015 søgte jeg en praktikstilling i kommunikationsafdelingen hos Sony Music, men blev tilbudt en praktikstilling som projektleder i stedet. Jeg takkede ja til stillingen som projektleder, men opgav ikke min interesse og bejlede fortsat til kommunikationsafdelingen ved at tilbyde dem min hjælp, når jeg havde tid og overskud til det – ved siden af opgaveskrivningen, praktikstillingen og arbejde som tjener i aftentimerne. Det resulterede i at jeg, da min praktikperiode var ovre, blev tilbudt en studiestilling i kommunikationsafdelingen.
Så for at være rigtig klichéagtig, så vil jeg pege på hårdt arbejde og målrettethed som altafgørende for min vej hertil. Og så vil jeg altid råde folk til at være imødekommende og venlig overfor alle dem de måtte møde på deres vej. Det kan kun betale sig – og du ved aldrig hvem der får indflydelse på dit virke senere hen.
Hvad er din rolle hos Discowax?
Jeg arbejder som Presse- og Kommunikationsansvarlig og Senior Projektleder hos disco:wax, No3 og Oneseven Music.
Hvad er det vigtigste at kunne i arbejdet som Presse- og Kommunikationsansvarlig og Senior Projektleder hos discowax?
Jeg tror, at arbejdet med presse, kommunikation og branding kræver en god blanding af faglighed, kreativitet, mennesketække og et opsøgende sind ift. nye tendenser og gode historier. En grundlæggende forståelse af mennesker og kulturer har båret mig langt, og når man så lægger andre punkter og hårdt arbejde oven i puljen, så tror jeg, at man kan nå langt.
Har du gang i nogle projekter, som du synes er særligt spændende fortiden?
I øjeblikket har jeg meget fokus på projekter som The Minds of 99, Phlake og Aksglæde, hvor jeg sammen nogle dygtige hold, sidder med det kommercielle ansvar for deres udgivelser, lanceringskampagner og udvikling af brand og presse- og kommunikationsstrategi.
Når jeg ser tilbage på de seneste år, så har det været unikt at være en del af og følge The Minds of 99s rejse siden jeg blev en del af projektet i 2015. På det tidspunkt var bandet kun på vej mod stjernerne, og jeg var stadig ret ny i min rolle hos No3, men deres fantastiske musik, stærke livekoncerter og det rigtige strategiske arbejde rundt om dem, har medvirket til, at de som det kun andet danske navn i historien skal spille i Parken til september. Det er et forløb, jeg har lært meget af at være en del af.
Har du nogle gode råd til andre som ønsker at bryde igennem i branchen?
De to direktører hos disco:wax, Janus Barnewitz og Morten Vilhelm, havde engang et quote hængende på væggen, der lød ”work hard and be nice to people”. Det synes jeg er et meget godt mantra – og det er vel rimelig universelt.