fbpx

Matthias Borello: Som profil på den danske kunstscene er der flere faktorer, der skal spille sammen: evnen til placere sig centralt i landskabet ved at skabe væsentlige projekter og tage en aktiv rolle i repræsentationen af scenen udadtil.

Tekst: Sofie Segall

Foto: Christian Larsen (VEGA)

Matthias Borello, som står bag kunstinitiativet VEGA|ARTS, hvor han som kurator står for driften og udviklingen af projektet. Matthias er en mand med stor erfaring i det danske kunstliv og en projektudvikler, som er bevidst om, hvor branchens behov er. 

Hvad har for dig været altafgørende ift. at bryde igennem i branchen?

Min evne til at formidle og debattere kunsten og dens relation til vores samtid har været rigtig afgørende, vil jeg mene. Det er den evne, der har gjort mig medie-egnet og som et anvendeligt talerør for kunsten. Men som profil på den danske kunstscene er der flere faktorer, der skal spille sammen: evnen til placere sig centralt i landskabet ved at skabe væsentlige projekter og tage en aktiv rolle i repræsentationen af scenen udadtil. Min tidlige ansættelse hos Dagbladet Information som kunstredaktør (fra 2006-2008) og siden som redaktør og anmelder ved Kunsten.nu (fra 2008-2019) gav mig en central rolle som formidler, hvor mine kuratoriske projekter fra 2012 og frem har profileret mig mere som kurator og tydeligere producerende aktør inden for et ganske kulturelt og socialt orienteret kunstfelt herhjemme.

Hvad er din rolle hos Vega? 

Jeg står bag kunstinitiativet VEGA|ARTS, som fra 2019-2020 integrerer performances, lyd-, video- og installationskunst i VEGAs livekoncert-program. Det er mig som kurator, der driver og udvikler projektet i samarbejde med de inviterede kunstnere og i løbende dialog og samarbejde med VEGAs Program- og Udviklingschef, Lene Vive Christiansen.

Hvad er det vigtigste at kunne i arbejdet som curator hos Vega? 

At kunne formidle projektet bredt og på alle tænkelige niveauer. Fra håndværkerne og afviklerne i huset, der skal involveres i praktikken til fondene og samarbejdspartnere, der måler projektet på dets faglige radikalitet og relevans. Derudover skal jeg kunne udvikle værker i samarbejde med kunstnerne, der rent faktisk kan udfolde sig ambitiøst og som tiltænkt under de praktiske forhold og rammer.

Har du gang i nogle projekter, som du synes er særligt spændende for tiden?

De kommende projekter under VEGA|ARTS bliver virkelig spændende. Særligt fordi vi nu er nået til et sted i programmet, hvor der primært er tale om nye værker skabt til VEGA, og hvor jeg efterhånden også synes vi har lært så meget fra det første halve år, så vi kan fokusere på det vigtige og nødvendige for at nå målene og skabe noget virkelig interessant. Det er selvfølgelig også særligt spændende, at vi nu arbejder på at videreudvikle VEGA|ARTS til et mere langvarigt og integreret projekt i VEGA.