Skal du bruge musik til dit event? Så skal du huske Koda

Musik udgør en stor del af events. Hvis der bruges musik til et event i form af koncerter eller i baggrunden for at skabe stemning, skal der betales til Koda’. Men for mange eventarrangører er Koda en by i Rusland. Derfor har vi sat os sammen med Søren Stensby Hansen og Mette Riis Korsholm fra Koda, for at guide dig gennem reglerne for at bruge musik til dit event.

Koda, hvad er det?

Koda (forkortelse for Komponistrettigheder i Danmark) er en medlemsejet, non-profit-forening, der arbejder for at sikre musikskaberes rettigheder og betaling, når deres værker bliver spillet offentligt (koda.dk)

Koda indhenter også for det meste betaling for Gramex.

Gramex er ligesom Koda og sørger for, at dem der har skabt musikken får betaling, når deres musik spilles offentligt. Gramex repræsenterer de musikere og pladeselskaber, som har indspillet og udgivet musikken. Til sammenligning repræsenterer Koda de komponister og sangskrivere, som har skrevet og komponeret musikken. Det er nemlig ikke altid de samme mennesker, der har skrevet musikken, som også har indspillet musikken (koda.dk)

Koda udspringer af ophavsretsloven, som siger, at den som har skabt det kunstneriske værk (musikken) har ophavsret til værket. Det betyder, at når du har skabt et stykke musik, komponeret eller tekstforfattet så har du krav på betaling, hvis nogen bruger det i en offentligt fremførelse.

Dvs. alt hvad der hedder offentlig fremførelse af musik – levende musik eller indspillet baggrundsmusik ved events og koncerter, hvor der ikke er personlige relationer, så skal der betales til koda. Det skyldes, at musik ofte er drivkraften for indtjeningen til et event. “Musik er en vare, som andre bruger, uden den vare ville mange ikke kunne lave deres event” fortæller Søren Stensby.

Det er i virkeligheden ganske simpelt: Når du bruger musik til et offentlig event, så skal du betale for rettigheden til at bruge musikken. Den aftale står Koda for.

Koda og events

Hvis man til dagligt ikke arbejder med musik, er det meget normalt ikke at have det store kendskab til Koda. Især inden for eventbranchen er der rigtig mange, der glemmer at medregne Koda og Grammex i budgetplanlægningen.

Søren og Mette fortæller at de oplever at mange eventarrangører ikke ved, at de skal kontakte Koda: “Vi opdager ofte et event eller en koncert, fordi musikerne indberetter, når de har været ude at spille, og så bliver Koda jo opmærksom på, at eventet har været afholdt.

Sidder I og scouter hvad der afholdes af events?
Ja det gør vi – så prøver vi at indgå i en dialog inden eventet afholdes, vi vil helst være på ”forkant” i stedet for ”bagkant”, for at gøre forløbet så gnidningsfrit som muligt” – fortæller Mette. For Koda er det vigtigt at indgå i en dialog med eventarrangørerne, for at forberede folk – meget gerne inden pengene bliver brugt på andet.
Som eventarrangør skal man jo egentlig helst være opmærksom på det (Koda) helt inden de går i gang med planlægningen, for at det kommer med i budgettet fra starten af” fortæller Søren.

Så spørger du måske: Skal alle events betale Koda? I udgangspunkt, ja. Hver gang det er et offentligt event.  Dog er det i sjældne tilfælde muligt at søge om fritagelse, men så skal det være et 100% velgørende event, hvor der ikke er nogle kommercielle interesser, og hvor der ikke er nogle penge involveret, men det kan man læse mere om på hjemmesiden. “Hellere ring en gang for meget eller skriv en mail, vi vil altid gerne tage en dialog om dit event.” siger Mette.

Selvom dit event er gratis, så skal der stadig betales Koda, fordi værkerne bidrager til at skabe værdi for eventet.

Sådan gør du step-by-step

Det er vigtigt, at du har Koda med i dit budget helt fra starten af. Mange ender ofte med at nedprioritere Koda, hvilket er ærgerligt fortæller Mette. Hvis der ikke er indberettet noget og Koda modtager tip om eventet (programmer, reklame etc. for eventet), så sørger de for at kontakte arrangøren så hurtigt som muligt, så det ikke bliver en forudsigelig udgift.

Og hvordan fungerer det så?

Det er faktisk meget ligetil. Du kan vælge to ting: Enten gør du det selv via Kodas hjemmeside, eller også kontakter du Koda og så hjælper de med det. Nedenfor vil vi gennemgå, hvordan du selv gør det via hjemmesiden.

Step 1

Klik ind på www.koda.dk. Her kan du vælge om du er medlem eller om du er kunde:

Som eventarrangør vil du skulle betale som kunde. Medlemmerne er komponister og sangskrivere. Derfor er det vigtigt, at de optrædende solister/bands indberetter de værker, de har brugt, når de har spillet. Herefter kan de korrekte rettighedshavere får tildelt deres betaling.

Step 2

Herefter bliver du ført ind på næste side, hvor du skal vælge, hvad musikken skal bruges til. Klikker du på ‘se øvrige priser og musikaftaler’, er der en større oversigt over specifikke events som firmafester, messer og sport.

 

Step 3

På step 3 udregnes der, hvad du skal betale for at bruge musikken til dit event. Du skal oplyse: Hvor mange der deltog på eventet, hvad billetprisen var og om det var livemusik eller indspillet (DJ, diskotek, play-back o.l.). Hvis du har afholdt et gratis arrangement, kan det være svært at give et præcis tal på, hvor mange der deltog i eventet (fordi der ikke er en billetindtægt). Men det er et tillidsforhold, hvor du som arrangør må give et ca. tal, som er realistisk i forhold til dit events omfang.

 

 

Når du har fået beregnet prisen, skal du udfylde oplysninger om dit event, i form af oplysninger for lokation (hvis ikke det givne spillested findes, vælg byen), navn på kunstnere og datoen for eventet. For at checke ud skal du oprette en profil på Koda.

Musik betaler sig

Som vi startede med at skrive, så er Koda ofte ukendt for mange eventarrangører. Derfor opfordrer Mette og Søren også til at alle eventarrangører tager kontakt til Koda til en snak om Koda reglerne i forhold til netop deres event. Det kan være med til at afklare en masse forvirring, samtidig med at du som eventarrangør kan sikre at dine budgetter bliver overholdt. Du kan også læse mere på www.kunde.koda.dk, hvor du finder en række spændende tutorials, som forklarer hvert step i processen.

Musik er en vare, der fylder en stor del af sporteventet, modeshowet, teaterstykket, messen, festivalen etc. Musikken bidrager til eventets brandværdi og økonomiske værdi. Derfor giver det jo også meget god mening, at du som eventarrangører betaler for musikken til Koda, som betaler dem der har lavet musikken.

Skrevet af Tine Ewé Jensen

Bliv klogere på at lave en stærk forretningsplan og budgetter (med Koda) til dit event. Læs mere om Innovative Event Management på www.innovativeevent.dk